Bűnmegelőzési koncepció

 

 

Nagykanizsai Kistérség

Többcélú Társulása

2008.


 

Bevezetés

A koncepció célja a nagykanizsai kistérség közbiztonsági és bűnmegelőzési filozófiájának megfogalmazása, majd - konkrét helyzetelemzés alapján - a megvalósítandó rövid,- közép- és hosszú távú célok, illetve prioritások kijelölése, a végrehajtás módjának meghatározása, a fejlesztés folyamatos biztosításával az életminőséget javító közbiztonság megteremtése.

A közbiztonsághoz, a biztonságos élethez való jogot alkotmányos jogként értelmezve mára bizonyossá vált: az állam nem képes minden esetben magas színvonalon garantálni polgárai számára a (köz) biztonságot, képtelen valamennyi polgárát megvédeni az áldozattá válástól. A közbiztonság nem más, mint a társadalmi együttélés rendjének jogilag szabályozott tényleges állapota. Nemcsak a lakosság hétköznapi életére van hatással, hanem többek között befolyásolja a beruházási szándékot, vagy például az idegenforgalmat is. Mivel a közbiztonsági helyzet nagyrészt a problémák összessége, ezért a hatékony reagálás is csak helyben, összefogással valósítható meg. Egyetlen lehetőség marad: felkészíteni a helyi társadalmat a megelőzés lehetséges módjaira, kialakítva az ott élők reális veszély – és felelősségérzetét, elérve, hogy józanul cselekedjenek és veszély esetén ne essenek pánikba.

A bűnözés elleni küzdelem egyik módja a bűncselekmények felderítése és az elkövetők bűntető jogi felelősségre vonása. A másik és ez a mi szempontunkból most sokkal lényegesebb, a bűncselekmények elkövetését lehetővé tevő okok, az elkövetéshez vezető folyamatok megismerése, tanulmányozása. Megállapítható, hogy messze nem elégséges a kormányhatározatokba foglalt szervezeti keretek megléte, mivel a megelőzés többszintű, horizontálisan - és vertikálisan tagolható rendszerben vázolható, szakterületeket átfogó, társadalmi érdekegyeztetés és konszenzus alapján elkészített megelőzési stratégiát feltételez.

Helyi szinten is megvalósulhatnak ezek a célok, ha a helyi társadalom morális értékrendje, viszonyrendszere ezt elfogadja, és hosszú távon támogatja. Mindez csak akkor válik hatékonnyá, ha a helyi társadalompolitika részeként valósul meg, ami nyitott és befogadó mind a szakmai, tudományos, mind pedig a civil kezdeményezésekre.

A koncepció jogi alapjai:

v   A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény, melynek 8. § (1) bekezdése szerint a települési önkormányzatok a közbiztonsággal összefüggő feladataikat saját maguk határozzák meg. Az önkormányzatnak tehát – az említett törvényi felhatalmazás alapján – jogában áll saját bűnmegelőzési- és közbiztonsági koncepcióját megalkotni, és megvalósításáról gondoskodni.

v   A rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény III. fejezete a települési önkormányzat és a rendőrség kapcsolatát határozza meg. Felhívja többek között a rendőri és az önkormányzati vezetőket a közbiztonsággal kapcsolatos feladatok közös ellátására, a település bűnmegelőzési- és közbiztonsági koncepciója kimunkálására.

v   A Nagykanizsai Kistérség Többcélú Társulása Kistérség Társulási Megállapodása II. fejezet (A Többcélú Társulás célja, funkciója és feladatrendszere) 2. pontjában megfogalmazottak alapján a Társulás közlekedési és közbiztonsági feladatokat is ellát.


 

A koncepció módszertani alapja:

v   Az Országgyűlés 115/2003. (X. 28.) OGY határozata a társadalmi bűnmegelőzés .nemzeti stratégiájáról.

v   A Kormány 1009/2004. (II. 26.) Korm. határozata a társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája rövid, közép- és hosszú távú céljainak végrehajtásával kapcsolatos kormányzati feladatokról.

v   A Biztonságos Magyarországért Közalapítvány által kiadott, a települési önkormányzatok bűnmegelőzési és közbiztonsági koncepciójának megalkotásához ajánlott szinopszis.

 

Alapgondolatok

1. Az önkormányzás lényege

Az Alkotmány 42. § kimondja: ”A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a megye választópolgárainak közösségét megilleti a helyi önkormányzás joga. A helyi önkormányzás a választópolgárok közösségét érintő helyi közügyek önálló, demokratikus intézése, a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása.” Lényege, hogy a választópolgárok közvetlenül, illetve választott önkormányzatuk útján kerülnek bevonásra problémáik megoldásába. A törvény a helyi önkormányzatokat a feladat- és hatáskörükbe tartozó helyi közügyek önálló intézésére jogosítja fel, melyek:

v   a lakosság közszolgáltatással való ellátása,

v   a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlása,

v   a fentiekhez kapcsolódó szervezeti, személyi és anyagi feltételek biztosítása.

Az önkormányzat testületének feladata tehát, a helyi népakarat és érdek legitim képviselete. Ebbe az érdek csoportba tartozik a választók életminőségét jelentősen befolyásoló helyi bűnmegelőzés és közbiztonság is.

A bűnmegelőzést és a közbiztonságot érintő kiemelt feladatok:

v   a bűnokok feltárása, megállapítása;

v   a sértetté válást befolyásoló tényezők feltárása;

v   a bűnalkalmak számát redukáló intézkedések megfogalmazása;

v   a bűnmegelőzés célrendszerének meghatározása;

v   az elsőbbséget élvező célok és a nagy jelentőségű feladatok meghatározása;

v   döntések előkészítése, döntés, majd „megrendelés” a megfelelő szakmai szervezetek felé;

v   a feladatok közös végrehajtására szoros együttműködés az önkormányzat, a szakmai szervezetek, a helyi intézmények, a helyi társadalom tagjai között;

v   a bűnmegelőzésben együttműködők között folyamatos partnerségi viszony fenntartása;

v   a társadalmi megelőzési program és az ezzel kapcsolatos információk hatékony továbbítása, folyamatos kommunikálása.


2. A közbiztonság

A közbiztonság a társadalmi együttélés rendjének – adott időszakban és helyen – jogilag szabályozott olyan tényleges helyzete, amelyben az emberek élete, személye, javai és jogai biztosítottak az illetéktelen támadástól. A közbiztonság infrastrukturális tényező is, a gazdaság működésének olyan feltétele, amely befolyásolja a beruházási szándékot, az idegenforgalmat, az állampolgárok mindennapjait, hangulatát, a letelepedési kedvet.

A település (kistérség) közbiztonsági állapota a helyi problémák összességéből tevődik össze, ezért kezelése és a bűncselekmények megelőzése is csak helyi összefogással lehetséges. A bűnözés mérséklése a lakosság és a rendőrség közös feladata.

A helyi lakosokat és azok érdekeit meg kell védeni a bűnözőktől, a közlekedési és együttélési szabályokat súlyosan sértőktől, ezért a közbiztonság fontosságából és az önkormányzás lényegéből fakadóan az önkormányzatnak, illetve a kistérségnek rendelkeznie kell bűnmegelőzési és közbiztonsági koncepcióval. Gondolkodásunk és cselekvésünk középpontjába a bűnmegelőzési szemléletet helyezzük, hogy azon keresztül elérjük a lakosság szubjektív biztonságérzetének optimumát, illetve az objektív biztonság kívánatos fokát.

3. A megelőzési felfogás

A bűnözés okai és feltételei között meg kell említeni a szociális ellátottságot, az egészségügyi és közigazgatási fejlettséget, a műveltségi szintet, az igazságszolgáltatás pontosságát, gyorsaságát, a munkanélküliség mértékét és az általa érintett rétegeket, az általános gazdasági helyzetet, a létminimum szintje alatt és annak közelében élők számát, a lakáshelyzetet és a szociális ellátottsághoz szervesen kapcsolódó további tényezőket.

A személyiség kialakulását is közvetlenül befolyásoló mikrokörnyezet – a család, az iskola, a munkahely, a baráti kapcsolatok, szórakozási lehetőségek és szokások – is befolyásolja a bűnözés mértékét és minőségét. A megelőzést elsődlegesen a makro- és mikrokörnyezetben lévő okokra tekintettel kell végezni.

Másodlagos jelentőségű, de rendkívül fontos a megelőzés szempontjából a bűncselekmények felderítése, a büntetőjogi felelősségre vonás és a helyzeti jellegű prevenció, amely a bűnalkalmak korlátozását, az áldozattá válás elkerülését jelenti. Ekkor a bűncselekmények jellemző előfordulási helyének ellenőrzéséről, környezetének átalakításáról, az elkövetést lehetővé tévő szituációk csökkentéséről, az elfogás kockázatának növeléséről (pl.: tárgyak megerősítése, lakossági szerveződések, térfigyelő rendszerek kiépítése, stb.) van szó.

A feladatokat nem lehet, de nem is szabad egymástól átvállalni, az egyes területek nem moshatók össze. Az okok és feltételek áttekintéséből következik, hogy a megelőző munka állami, önkormányzati és társadalmi feladat. Minden szervezet a saját feladatkörében meghatározott munkájával és ötletével járulhat hozzá a közbiztonság javításához.

Mindezekért egyértelműen kinyilvánítjuk, hogy az önkormányzatoknak, illetve a kistérségnek a rendőrséggel együttműködve aktív és vezető szerepet kell játszania a helyi közösség biztonságát szolgáló tervek elkészítésében. Kezdeményező szerepe van a helyi jelzőrendszerek, együttműködési formák szervezésében, a helyi bűnmegelőzési programok koordinálásában, végrehajtásában, folyamatos értékelésében.

A közigazgatási területen a bűnözés kihívásaira helyi közügyként megfogalmazott bűnmegelőzési stratégiával és taktikával kívánunk hatékonyan reagálni. Az önkormányzat, mint a helyi közigazgatás irányítója, és mint testület, vezérli, motiválja, és koordinálja a helyi bűnmegelőzést.


 

ÁLLAPOTFELMÉRÉS, HELYZETELEMZÉS

A Nagykanizsai Kistérség Többcélú Társulásának jogelőde, a Nagykanizsa és a Környezõ Települések Területfejlesztési Társulása 1996. májusában alakult meg- akkor 17 önkormányzat szövetségeként – azzal a céllal, hogy a térség globális fejlesztési irányait, idõben-térben meghatározott fejlesztési prioritásokat követve tudják meghozni döntéseiket, és tervezni tudják a régió realizálható beruházásait. A társulás tagjainak száma 2004. júniusáig, - a többcélú társulás megalakulásáig- 33 tagönkormányzatra bõvült, tehát a Nagykanizsa és a Környezõ Települések Területfejlesztési Társulása sem fedte le a statisztikai kistérséget.

A Nagykanizsai Kistérség Többcélú Társulása 2004. júniusában szerveződött 48 település részvételével, lefedve az akkori statisztikai kistérség területét. 2007. szeptemberében a törvényi feltételek megváltozásával kivált a Társulásból 22 település, illetve csatlakozott egy település, így jelenleg a Társulást alkotó települések száma 27. A Társulás közszolgáltatási és területfejlesztési feladatokat lát el, az utóbbi tekintetében Kistérségi fejlesztési Tanácsként jár el.

A társulási megállapodás szerint a társulás célja, hogy szervezeti keretet biztosítson a települési önkormányzatok kapcsolat- és együttműködési rendszerének; feladata az önkormányzati feladat- és közszolgáltatási rendszer térségi szintű kialakítása, szervezése, összehangolása, működtetése és fejlesztése, (azaz a térségi feladatellátás). Célként tűzte ki továbbá az egyes ágazati feladatok közös szervezését, összehangolását és ellátását (ágazati feladatellátás); a térség intézményrendszerének integrálását, feladatellátásának összehangolását, a feladatellátás feltétel- és forrásrendszerének koordinációját és fejlesztését. Feladatai közé tartozik a térség területének összehangolt fejlesztése; közigazgatási feladat- és hatáskörök ellátása; térségfejlesztés: területfejlesztés és településfejlesztés összehangolása; valamint –a társulási megállapodás alapján- intézmények létrehozása és közös fenntartása.

A Nagykanizsai Kistérség Többcélú Társulása Bűnmegelőzési Koncepciója készítésének célja a 27 település területén európai szintű közbiztonság megteremtése, a társadalmi bűnmegelőzés módszereinek alkalmazásával csökkenteni a bűnözést, tudatosítani a helyi társadalom szereplőivel, hogy mindenki felelős a közbiztonság megőrzéséért. A célok helyes meghatározásának, majd azok eléréséhez szükséges feladatok kijelölésének alapja a jelenlegi állapot pontos felmérése, az okok és körülmények elemzése.

A kistérség közbiztonsági helyzetének fő elemei:

v   közigazgatási

v   földrajzi

v   gazdasági

v   bűnügyi

v   rezsim elemek, melyek folyamatosan változnak.

A kistérség szociometriai leírása, településszerkezetének sajátosságai

A nagykanizsai statisztikai kistérség a Nyugat-dunántúli Régióban, Zala megye déli részén helyezkedik el, területe 552,93 km2. A kistérséget a következő 27 - település alkotja: Belezna, Bocska, Börzönce, Csapi, Eszteregnye, Fityeház, Fűzvölgy, Gelsesziget, Hahót, Homokkomárom, Hosszúvölgy, Kacorlak, Liszó, Magyarszentmiklós, Magyarszerdahely, Murakeresztúr, Nagybakónak, Nagykanizsa, Nagyrécse, Nemespátró, Pölöskefő, Rigyác, Sormás, Surd, Szepetnek, Újudvar, Zalaszentbalázs.

 

 

Földrajzi fekvéséből adódóan közlekedésére és gazdasági életére meghatározó az osztrák, szlovén, horvát határ és a Balaton közelsége, Nyugat- és Dél-Dunántúlt összekötő szerepe. Térkapcsolatait tekintve fontos a megyeszékhely, a Balaton és a határ főutakon történő elérhetősége az M7 és 74-es főutakon, az épülő M7-es autópályán, melyek kiemelt fontosságúak a kistérség és az egész nyugat-dunántúli régió számára. A kistérség nemzetközi logisztikai szerepét erősíti a tény, hogy itt található a megye egyetlen vasúti határátkelőhelye is, Murakeresztúr – Kotoriba és a Zala megyében található négy repülőtér közül egy a térségben (a nagykanizsa-bajcsai), egy pedig a közelében (sármelléki nyilvános nemzetközi repülőtér) helyezkedik el, mely az ország legnagyobb forgalmú vidéki reptere.

A kistérségben maghatározó Nagykanizsa szerepe, a foglalkoztatás, az intézményhálózat (oktatás, közművelődés, szociális ellátás) területén, valamint a közigazgatásban (okmányiroda, építésügy, gyámhivatal stb.) is körzetközponti szerepet tölt be. A települések közigazgatására jellemző, hogy többen társulnak a feladatok ellátására, körjegyzőséget alkotva.

 

Körjegyzőségek/jegyzőségek a kistérségben

Ssz

Központ

 

1

Belezna

Nemespátró

2

Eszteregnye

Rigyác

3

Fűzvölgy

Hosszúvölgy, Homokkomárom

4

Hahót

Pölöskefő

5

Gelse (Zalakarosi kistérség)

Gelsesziget, Kilimán (Zalakarosi kistérség)

6

Murakeresztúr

Fityeház

7

Nagyrécse

Csapi, Nagybakónak, Zalaújlak (Zalakarosi kistérség)

8

Surd

Liszó

9

Újudvar

Magyarszerdahely, Magyarszentmiklós

10

Zalaszenbalázs

Bocska, Börzönce, Kacorlak

11

Kisrécse (Zalakarosi kistérség)

Nagybakónak, Zalasárszeg (Zalakarosi kistérség), Sand (Zalakarosi kistérség)

 

Önálló:

Nagykanizsa

 

Szepetnek

 

Sormás

Körjegyzőségek/jegyzőségek a kistérségben

 

A 2001.évi népszámlálás adatai szerint a régió lakónépességének 56 %-a él városokban és 44%-a községekben, de az egy községre jutó átlagos lélekszám nem éri el az 1 000 főt. Az aprófalvas térségeket jellemző tünet-együttesek kistérségi szinten jelentős problémákat jeleznek.

A kistérség településszerkezete aprófalvas, 2 000 fő feletti település csupán a körzetközpont Nagykanizsa Megyei Jogú Város. A kistérség lakosságszáma (2007.01.01.) 67 803 fő, melynek 76 %-át Nagykanizsa MJV lakossága teszi ki. A települések közül -21 településen a lakosság száma nem éri el az 1000 fõt, 14 településen pedig még az 500 fõt sem.


 

Fő (kategória)

(2007.01.01.)

Települések

-499

Nagybakónak, Rigyác, Liszó, Pölöskefő, Bocska, Nemespátró, Magyarszentmiklós, Gelsesziget, Kacorlak, Homokkomárom, Hosszúvölgy, Csapi, Fűzvölgy, Börzönce

500-999

Sormás, Zalaszentbalázs, Belezna, Eszteregnye, Fityeház, Surd, Magyarszerdahely

1 000 felett

Murakeresztúr, Szepetnek, Hahót, Újudvar, Nagyrécse

50 000 felett

Nagykanizsa

A kistérség településeinek lélekszáma

A kistérség lakosságszámának alakulása

A kistérség lakosságszáma évről évre csökkenő tendenciát mutat. Népességnövekedés csupán a kistérség 9 településén volt tapasztalható, a többi településen csökkent a népesség. A népességcsökkenés különösen érzékenyen érinti a következő településeket: Börzönce, Magyarszentmiklós, Nagybakónak, Pölöskefő, Rigyác, Zalaszentbalázs. Mérsékelt lakosságszám emelkedés tapasztalható Nagyrécse és Sormás településeken.

A lakosságszám alakulása a kistérségben (Nagykanizsa kivételével)

 

A lakosságszám alakulása Nagykanizsán

 

Az alacsony népességhez elmondható, hogy az elvándorlás és az elöregedés egyaránt párosul, amelyek jól mutatják a települések lakosság megtartó erejének gyengülését.

A lakosság 4,66 %-a 0-5 év közötti, 7,27 %-a 6-13 év közötti, 4,57 %-a 14-17 év közötti, 62,91 %-a 18-59 év közötti és 20,60 %-a 60 év feletti. A kistérségi átlagot jelentősen meghaladja az időskorú népesség aránya Belezna (24,15 %), Börzönce (27,03 %), Eszteregnye (24,06%), Fűzvölgy (36,76%), Hahót (24,07%), Kacorlak (28,51%), Magyarszentmiklós (25,37%), Nemespátró (27,04%), Pölöskefő (26, 70%), Zalaszentbalázs (24,71%).

 

A kistérség lakosságának korösszetétele (2007.01.01.)

A kistérség településeinek korcsoportos összetétele (2007.01.01.)

 

A 0-5 éves gyermekek kistérségi aránya 4,66 %. Ez a szám jelentősen meghatározza az óvodába, az iskolába belépők arányát, akikkel az ifjúságvédelmi programok szervezésében lehet számolni. Az 5 %-os kistérségi átlaghoz képest negatív irányban jelentős eltérés mutatkozik a következő településeken: Eszteregnye (3,23%), Fityeház (3,54%), Fűzvölgy (2,94%), Hahót (3,73%), Magyarszentmiklós (3,68%), Nagybakónak (3,42%), Nemespátró (3,46%), Pölöskefő (3,51%), Sormás (3,23%). A 0-5 éves gyermekek aránya a kistérségi átlagot meghaladóan alakult Bocska (7,71%), Börzönce (5,41%), Csapi (6,71%), Homokkomárom (5,22%), Rigyác (5,75%), Szepetnek (5,36%), Újudvar (5,98%) településeken. Népszerű települések általában a közeli munkahelyekkel, jó tömegközlekedéssel, vagy új ingatlanok építési lehetőségével rendelkező települések. Ezek Nagyrécse, Újudvar, Sormás, Szepetnek.


 

Megállapítható, hogy a térség demográfiai szempontból kedvezőtlen helyzetben van, az élveszületések száma csökken, a halálozások száma és az elvándorlás pedig emelkedik: ennek egyik oka, hogy a lakosság egy része a megye, illetve a régió jobb helyzetben lévő települései felé orientálódik. Továbbá a térség települései nehezen vagy egyáltalán nem tudják támogatni a fiatalok letelepedését.

Falugondnoki szolgáltatás Fűzvölgy, Homokkomárom, Hosszúvölgy, Liszó, Magyarszentmiklós, Magyarszerdahely, Nagybakónak és Nemespátró településeken működik.

A lakosság összetételének sajátosságaiból általában következtetéseket lehet levonni a bűnözés mértékére ill. bizonyos esetekben annak típusára is. Egyes társadalmi csoportok a bűnözés tekintetében hátrányosabb helyzetben vannak, mint mások. Ezáltal esetlegesen kiszolgáltatottabbak az utcai támadásoknak és a lakóingatlanokkal szemben elkövetetett bűncselekményeknek. Nyilvánvaló, hogy a nők, fiatalkorúak és időskorúak többsége fizikai-alkati jellemzőik miatt gyakrabban válhatnak rablás, támadás áldozatává. A támadó fél szemszögéből nézve is összefüggések tárhatók fel a bűnözés és a társadalomstatisztikai adatok között.

Foglalkoztatási és munkanélküliségi viszonyok

Az elmúlt években az összes lakos arányában a foglalkoztatottak és eltartottak aránya csökkent, viszont nőtt a munkanélküliek, és az inaktív keresők aránya. Mindezek hátterében az áll, hogy nem történtek jelentős munkahelyeket növelő beruházások.

Zala megyében a nyilvántartott álláskeresők száma a Nyugat-dunántúli régióban nyilvántartott álláskeresők 46 %-a (2008. március). A nyilvántartott pályakezdő álláskeresők száma Zala megyében a régió 41,6 %a (2008. március). A nyilvántartott álláskeresők aránya a gazdaságilag aktív népességhez viszonyítva Zala megyében (10 %) az országos átlag közelében alakul (10,5 %), a régiós átlagnál jóval magasabb (6,6 %) (2008. március). Jellemző, hogy minél magasabb az iskolai végzettsége az egyénnek, annál nagyobb eséllyel válik foglalkoztatottá.

Relatív munkanélküliségi mutató a kistérségben

 

A keresetek Zala megyében az országos átlag alattiiak, a fizikai foglalkoztatottak esetén, míg a régiós átlag az országos átlag 99,8%-a, addig Zala megyében az országos átlag 89,34 %-a, a szellemi foglalkoztatottak esetén a régiós átlag az országos átlag 87, 84 %-a, míg Zala megyében az országos átlag 81, 80 %-a (2007 évi adatok).

A munkanélküliség, az elszegényedés sajnos természetes kísérőjelensége a bűncselekmények számának emelkedése illetve a közbiztonság romlása. A szociális problémák ugyanis gyakran deviáns viselkedési formákkal járnak együtt. A leszakadó települések számára szükséges a megkülönböztetett figyelem, hogy a fejlesztések integrált módon történjenek. A kevésbé vonzó településeken a hátrány helyzetből való kitörési lehetőség hatványozottan romlik, ezért a bűnözési hajlandóság a megélhetés biztosítása érdekében fokozódik. Szükséges a megfelelő fórumokon megkülönböztetett módon képviselni a hátrányos helyzetű települések fejlesztési igényeit.

Lakásállomány

Az aprófalvakban történő elhalálozások után a régi lakások nagy része gyakran külföldi tulajdonosokhoz kerül, akik általában felújítják az ingatlanokat és lakóházként vagy nyaralóként hasznosítják az ingatlanukat. Bűnmegelőzési szempontból fontos, hogy a hónapokig magukra hagyott ingatlanok betörésvédelmi eszközökkel kellő mértékben legyenek felszerelve.

A lakások életkora változatos képet mutat. A téglaépületek többsége az 1945-1970 közötti időszakban épült. Az 1960-as években jelentek meg ún. közép- vagy nagyblokkos ill. alacsonyabb (max. 4 emeletes) beton lakóházak, melyeket az 1970-es évektől a tízemeletes panelépületek virágkora követett. A ’80-as, de különösen a ’90-es évektől megszaporodott a kertes családi házas építkezések száma. Ma már a lakásállományba kerülő lakások nagyobbik hányada nagy alapterületű, négy vagy többszobás lakás ill. ház, szemben az országos értékekkel, amely szerint átlagosan ennél lényegesen kisebb részt képviselnek a nagyobb alapterületű, újonnan épített lakások.

A kistérségben található mezőgazdasági épületek (pincék) száma nagyobb odafigyelést követel meg az értékek őrzése érdekében, ez az ingatlantulajdonosok nagyobb tehervállalását követeli meg a bűnelkövetés megakadályozása tekintetében. A településeken működtetett polgárőrségek és biztonságvédelmi eszközök sok segítséget nyújtanak a bűnelkövetés megakadályozásban és esetenként a tettenérésben. Szükséges a tulajdonosok tudatos szerep-, és tehervállalása betöréses/besurranásos lopások elkerülése érdekében.

Oktatás helyzet

Oktatási/nevelési intézmények a kistérségben:

Bölcsőde csak Nagykanizsán található. Óvoda a következő településeken van: Nagykanizsa, Csapi, Eszteregnye, Hahót, Magyarszerdahely, Murakeresztúr, Nagyrécse, Surd, Szepetnek, Újudvar, Zalaszentbalázs. Általános iskola működik Nagykanizsán, Csapiban, Eszteregnyén, Hahóton, Murakeresztúron, Nagyrécsén, Szepetneken, Újudvaron, Zalaszentbalázson. Középfokú oktatás Nagykanizsán, Csapi (speciális szakiskola). Felsőfokú oktatás Nagykanizsán működik, a Pannon Egyetem Nagykanizsai telephelyén. A társulás önkormányzati intézményei közül az alábbiakban van jelen a nemzetiségi oktatás valamelyik formája: Csapi cigány népismeret és beás nyelv, Murakeresztúr, Fityeház és Belezna horvát, Szepetnek és Surd német nemzetiségi nyelv és irodalom.

Szakközépiskolák, kollégiumok a kistérség területén a Nagykanizsán illetve Csapiban találhatóak. A rendszeres nevelés részeként szükséges az iránymutatások állandó megadása és bűnmegelőzési foglalkozások szervezése. A rendőrséggel, illetve erre a feladatra életre hívott civil szervezettel együttműködésben szükséges a folyamatos felvilágosítás korcsoportonként.


A kistérség közbiztonsági jellemzői

A kistérség bűnügyi fertőzöttségének adatai az elmúlt 5 esztendő rendőrségi statisztikáinak tükrében:

A bűncselekmények megoszlása

MEGNEVEZÉS

2003

2004

2005

2006

2007

Ismertté vált bűncselekmények

2 213

2 583

2 946

2 651

2 396

Személy elleni bűncselekmény

170

125

168

149

136

Közlekedési bűncselekmény

148

160

166

183

186

Házasság, család és nemi erkölcs elleni bűncselekmény

76

57

66

31

52

Államigazgatás, közélet tisztasága elleni bűncselekmény

17

11

12

22

23

Közrend elleni bűncselekmény

358

418

630

432

379

Gazdasági bűncselekmény

20

31

61

133

79

Személyek javai elleni bűncselekmény

1 424

1 781

1 843

1 701

1 541

Ismertté vált bűncselekmények a kistérségben 2003-2007.


 

A számadatok tükrében megállapítható, hogy a kistérség területén az elmúlt 5 év tekintetében az ismertté vált bűncselekmények száma 2003 óta nőtt, majd 2007.ben jelentős csökkentés tapasztalható. Megállapítható azonban, hogy a közlekedési bűncselekmények száma folyamatosan nő.

A személyek javai ellen elkövetett bűncselekmények száma 2006-ig nőtt, majd azóta csökkenést mutat. Ezen belül a betöréses lopások száma nőtt jelentősen, a többi elkövetési mód stagnált vagy csökkent.

 

 

2003

2004

2005

2006

2007

Személyek javai elleni bűncselekmény

1 424

1 781

1 843

1 701

1 541

Lopás

772

762

916

835

764

Betöréses lopás

281

368

349

302

317

Sikkasztás

45

63

53

55

53

Csalás

112

138

183

199

122

Rablás

13

6

4

10

0

Kifosztás

4

0

0

3

3

Zsarolás

13

13

6

16

8

Jármű önkényes elvétele

14

22

38

21

12

Egyéb

170

409

294

260

262

 

 

Személyek javai elleni bűncselekmények a kistérségben 2003-2007.

 


 

 

2005

2006

2007

Lakosság-szám

Bűn-cselekm. száma

Száz lakosra eső bűn-cselekm. száma

Lakosság-szám

Bűn-cselekm. száma

Száz lakosra eső bűn-cselekm. száma

Lakosság-szám

Bűn-

cselekm. száma

Száz lakosra eső bűn-

cselekm. száma

Belezna

828

16

1,93

819

20

2,44

824

19

2,31

Bocska

387

21

5,43

388

8

2,06

389

21

5,40

Börzönce

79

8

10,13

78

8

10,26

74

8

10,81

Csapi

166

14

8,43

169

24

14,20

164

34

20,73

Eszteregnye

748

21

2,81

747

19

2,54

744

20

2,69

Fityeház

716

4

0,56

713

3

0,42

707

3

0,42

Fűzvölgy

137

1

0,73

134

47

35,07

136

1

0,74

Gelsesziget

267

4

1,50

264

 

0,00

265

4

1,51

Hahót

1202

33

2,75

1184

47

3,97

1180

36

3,05

Homokkomárom

233

20

8,58

226

18

7,96

230

9

3,91

Hosszúvölgy

204

3

1,47

196

1

0,51

195

 

0,00

Kacorlak

242

10

4,13

249

9

3,61

242

4

1,65

Liszó

425

6

1,41

431

5

1,16

433

4

0,92

Magyarszentmiklós

290

6

2,07

282

3

1,06

272

3

1,10

Magyarszerdahely

569

22

3,87

576

12

2,08

567

9

1,59

Murakeresztúr

1974

35

1,77

1980

33

1,67

1951

54

2,77

Nagybakónak

497

5

1,01

484

24

4,96

468

24

5,13

Nagykanizsa

51 893

2 486

4,79

51 661

2 156

4,17

51 546

1 956

3,79

Nagyrécse

1010

23

2,28

1017

30

2,95

1047

27

2,58

Nemespátró

332

9

2,71

324

8

2,47

318

15

4,72

Pölöskefő

472

3

0,64

451

3

0,67

427

3

0,70

Rigyác

460

21

4,57

451

24

5,32

435

40

9,20

Sormás

933

25

2,68

922

27

2,93

930

23

2,47

Surd

666

46

6,91

641

15

2,34

624

14

2,24

Szepetnek

1724

49

2,84

1697

55

3,24

1698

30

1,77

Újudvar

1082

41

3,79

1076

22

2,04

1071

20

1,87

Zalaszentbalázs

879

14

1,59

893

30

3,36

866

15

1,73

Összesen

68415

2946

4,31

68053

2651

3,90

67803

2396

3,53

A bűncselekmények száma a lakosságszámhoz viszonyítva a kistérség településein 2005-2007

 

 

Összehasonlítva a kistérség egyes településein a bűncselekmények számát a lakosság számához viszonyítva, megállapítható, hogy a kistérségi átlagnál jóval magasabb a bűncselekmények aránya Börzönce, Csapi és Homokkomárom településeken.

A kistérség átlagnál kedvezőbb a helyzet Fityeház, Fűzvölgy, Gelsesziget, Hosszúvölgy, Liszó és Pölöskefő településeken.

A statisztikai felmérésekből jól látható, hogy a vagyon elleni bűncselekmények magas száma közül a lopás és a betöréses lopás a legszámottevőbb. Ezen bűnesetek csökkentésére, pedig több védekezési mód is rendelkezésre áll, főképpen a megfelelő biztonságtechnikai eszközök használatával és a gondos odafigyeléssel.

Néhány településen a helyi polgárőrség sikeresen működik közre a bűnelkövetők tettenérésében, illetve a polgárőri jelenléttel az elkövetés megakadályozásában.

 

 

Nem rendőri jellegű megelőzési tevékenység

A rendőri tevékenység csak egyik tényező a bűnözés ellensúlyozásában. Az önkormányzat szervezése és koordinálása mellett - a lakosság körében már elindult -önvédelmi kezdeményezések, személy és vagyonbiztonságot javító szerveződések (polgárőrség, SZEM mozgalom, közterületi térfelügyeleti rendszerek).

A kistérség területén a társadalmi bűnmegelőzés különböző fórumokon és célcsoportok részvételével zajlik. A szervezettsége településenként változó.

Használt fórumok: Falugyűlések, közmeghallgatások, helyi újság, helyi kábel televízió, tájékoztató kiadványok

Polgárőrségek sikeres és aktív bűnmegelőzési tevékenységet folytatnak néhány településen, ahol helyi szerveződésben létrejött. A ’90-es évektől civil kezdeményezésként létrejöttek a térség polgárőr szervezetei, melyek leggyakrabban egyesületi keretek között működnek. Jogköreikről a helyi vezetők rendszeres képzéseken értesülhetnek, szükséges lenne a tagok számára is felvilágosítást adni hivatalos formában.

Polgárőr egyesület működik Beleznán, Bocskán, Csapiban, Eszteregnyén, Hahóton, Liszóban, Magyarszentmiklóson, Murakeresztúron, Nagybakónakon, Nagykanizsán, Nagyrécsén, Pölöskefőn, Surdon, Szepetneken, Zalaszentbalázson és jelenleg szervezik Újudvaron.

Munkájukat társadalmi munkában végzik, elismerésük nem mindig kellő mértékű. A települési önkormányzatok általában 50-500 ezer Forint éves támogatásban részesítik, illetve tárgyi eszközök beszerzésével segítik a helyi polgárőr szervezeteket.

Az egyházak szerepe pillanatnyilag még nem kap kellő figyelmet, pedig az egyházi személyek élénk figyelemfelhívó munkájukkal felvilágosítást adhatnak az áldozattá válás megakadályozása érdekében.

A kisebbségi önkormányzatok sok esetben nem töltik be szerepüket, bűnmegelőzés tekintetében. Gyakran nincs az önkormányzatok élén erős egyéniség, aki „vezér”-ként összefogná a cigányságot. A kisebbségi önkormányzat vezetőinek nagy szerep juthatna a bűnmegelőzés területén, ha tevékenységükkel irányt mutatnának a halmozottan hátrányos helyzetű családok részére.

A kistérségben a roma kisebbségen túl a német és a horvát kisebbséghez tartozók száma jelentős. Cigány kisebbségi önkormányzat Bocskán, Murakeresztúron, Nagybakónakon, Nagykanizsán, Szepetneken és Újudvaron működik. Német kisebbségi önkormányzat Fűzvölgyön, Magyarszentmiklóson és Szepetneken, horvát kisebbségi önkormányzat Beleznán, Fityeházán, Murakeresztúron, Nagykanizsán és Szepetneken működik.

Kulturális szolgáltató szervezetek talán a legkevésbé bevont célcsoport, akik sok segítséget nyújthatnak a bűnmegelőzési feladatok végrehajtásában. A települések kultúrházaiban általában önkormányzati fenntartású a rendezvényszervezés, de egyre gyakoribb vállalkozásban üzemeltett szórakozóhely. Ezeken a helyeken elhelyezhetőek azok a bűnmegelőzési plakátok, kiadványok, amelyek az információk célcsoportra lebontott eljuttatását segítik. A rendezvények idején, pedig az elhagyott ingótárgyak őrzése minden esetben fontos. (autóparkoló, ruhatár)


 

CÉLOK, PRIORITÁSOK

Általános, hosszú távú cél: az objektív biztonság és a szubjektív biztonságérzet közelítése és javítása, a közbiztonság javítása, a bűnözés csökkentése a 27 tagtelepülés területén egyaránt.

Középtávú cél: A közösségi bűnmegelőzés rendszerének kiépítése. Partnerségi viszony megteremtése az önkormányzat, az illetékes rendészeti szervek, helyi intézményi struktúra, gazdasági élet helyi szereplői, lakossági- civil szerveződések és a lakosság minél szélesebb rétege között.

Rövid távú célok: Az Nagykanizsai Kistérség Többcélú Társulása kistérség bűnmegelőzési és közbiztonsági koncepciójának elfogadása. Akut problémák, krízisek gyors kezelése, a szubjektív biztonságérzet javítása technikai eszközökkel, és humán erőforrások útján. Kistérségi Polgárőr és Bűnmegelőzési Szövetség létrehozása, a szervezetek és feladatok koordinálására. Források megszerzése pályázat útján. Bűnmegelőzésben résztvevők képzése, koordinálása, felvilágosító kiadványok beszerzése, készítése. A szükséges önrész vállalásához elkülönített pénzkeret biztosítása.

Prioritások:

A közterület rendjének fenntartása. A közterületen történő bűncselekményeket a lakosság közvetlenül érzékeli és védekezési lehetőségei is korlátozottak. Ezért egyik legfontosabb feladat a közterületek és a nyilvános helyek rendjének biztosítása. Elkötelezett szándék annak érdekében, hogy közterületeken az emberek biztonságban érezzék magukat akár éjszaka is.

A gyermek és fiatalkori bűnözés csökkentése. A korosztály célirányos preventív nevelésével a bűnözés utánpótlási bázisának csökkentése.

A droghasználat és kábítószer-bűnözés kezelése, megelőzése érdekében a fokozott hatósági tevékenység mellett, széleskörű intézményi és társadalmi összefogás szükséges. A kábítószerügyi egyeztető fórum (KEF) megszervezésre került Nagykanizsán.

A családon belüli erőszak megelőzése, megtörtént esetek megfelelő kezelése. Erőszakos családban felnövekvő gyermekben az erőszakra való hajlam átöröklődik. Kiemelten fontos a problémás családok segítése, mert ezzel az előző pontban megfogalmazott célokért is tudunk egyben tenni.

Az idős, egyedül élők fokozott védelme, biztonságuk növelése. Az aktuális ügyektől elvonatkoztatva is szükséges az idősekről való gondoskodás, ennek részét kell, hogy képezze otthonuk védelme is.

Az áldozattá válás megelőzése, áldozatsegítés. A leghatározottabb törekvések mellett is előfordulhat, hogy a települések lakói közül áldozattá válnak. Segíteni kell az állami és civil áldozatvédelmi lehetőségek elérését, koordinálni a veszélyekkel kapcsolatos korrekt és folyamatos tájékoztatást.

A fellelhető kedvezőtlen tendenciák megállítása. Közlekedési balesetek, gépkocsi feltörések, betöréses lopások, besurranások, rongálások, közterületi bűncselekmények, rablások, zsebtolvajlások, terménylopások, külterületi ingatlanok (borospincék, hétvégi házak) védelmének biztosítása technikai berendezésekkel és személyi védelemmel.

A közbiztonság javításához szükséges minimális rendőri jelenlét biztosítása. Lehetőségek függvényében támogatni célszerű a településen szolgáló rendőri szervezet (rendőrkapitányság, őrs) vagy körzeti megbízott tevékenységét.

 

A MEGVALÓSÍTÁS ESZKÖZEI

1. Bűnmegelőzési és közbiztonsági költségvetési célkeret létrehozása

Ki kell alakítani a közbiztonság megerősítésében és a bűnmegelőzési feladatokban résztvevő önkormányzati szervezetek és civil szervezetek (rendőrség, családvédelmi szolgálat, polgárőrség) részére támogatásként biztosítandó önkormányzati pénzeszközök juttatási, felhasználási rendszerét, melyhez az éves költségvetésben megjelenő és így előre tervezhető keretösszeg biztosítása szükséges. Ezt a költségvetési összeget az adott témakörökben meghirdetett pályázatok elnyerése útján lehet növelni. Előnyös, ha a finanszírozást a helyi vállalkozók ösztönzésével biztosítja adott szervezet, kölcsönösen előnyös megállapodások alapján.

2. A bűnmegelőzési és közbiztonsági bizottság létrehozása, illetve a megelőzés feladatainak ellátására felelős személy kijelölése, akinek - a koncepció elfogadásától kezdődően - hatékonyan együtt kell működnie:

v   a rendőrség helyi szerveivel;

v   a foglalkoztatáspolitikához kapcsolódó helyi struktúrába tartozó intézményekkel (Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltsége);

v   a létrehozandó kistérségi Bűnmegelőzési és Polgárőr Szövetséggel, a megyei a Megyei Polgárőr Szövetséggel;

v   az önkormányzati vagy egyéb szociális ellátó rendszerhez tartozókkal;

v   a gyermekvédelem, gyermekjólét, az oktatás és ifjúságvédelem helyi intézményeivel, felelőseivel;

v   a térség vagyonvédelmi vállalkozásaival;

v   a helyi kisebbségek képviseleteivel;

v   a gazdasági élet helyi meghatározó szereplőivel (ipari, kereskedelmi objektumok, mezőgazdasági szövetkezetek, vállalkozók);

v   a kulturális és szórakozási célt szolgáló kiemelt objektumokkal;

v   az egyházak helyi képviselőivel.

A felállítandó bizottságban célszerű a későbbiekben, a legjellemzőbb problémák szerinti prioritásban munkacsoportokat alakítani. A bizottság - az állapotfelmérés alapján - határozzon meg konkrét cselekvési tervet. A tevékenység legalább negyedévente kerüljön értékelésre, illetőleg a bűnmegelőzés területén, a közbiztonság javításáért tett intézkedések megvalósulásának helyzetét elemezzék. Ennek során folyamatosan tárják fel a változásokat, aktualizálják a feladatokat.

Bizottsági tagokra javaslat:

v  a rendőrség helyi szerveinek a vezetője;

v  a Társulási Tanács vezetője, vagy az általa megjelölt polgármester;

v  a gyermekvédelem, gyermekjólét, az oktatás és ifjúságvédelem helyi intézményeinek egy meghatározott felelőse,

v  az orvosi ügyeletet ellátó intézmények vezetői,

v  a megalakítandó Kistérségi Polgárőr és Bűnmegelőzési Szövetség vezetője;

v  az általános iskolai igazgatók térségi munkaközösségének vezetője.

 

 

3. A prioritásoknak megfelelő cselekvési programok kidolgozása, megvalósítása

3. 1. Közterületek rendjének biztosítása

A közbiztonság fokozása, a bűnmegelőzés hatékonyságának növelése érdekében a társadalmi bűnmegelőzés kialakítása és bővítése kapjon hangsúlyt. Ennek keretében a helyi polgárőr egységek megalakítása, a meglévők támogatása, szolgálataik helyi igényeknek megfelelő -hatékony ellenőrzést is biztosító- szervezése, rendőr-polgárőr közös járőrözés emelhető ki. Aktív szervező tevékenységgel szükséges elősegíteni minden olyan civil szervezet létrehozását, mozgalom életre hívását, amelynek tevékenysége közvetlenül vagy közvetve erősíti a közbiztonságot, segíti a bűnmegelőzést, ezáltal hozzájárulhat a lakosság tényleges és szubjektív biztonságérzetének növeléséhez. Támogatni kell kistérségi Bűnmegelőzési és Polgárőr Szövetség megalakulását, és a helyi Polgárőr Egyesületek személyi állományának, eszközeinek és folyamatos működésének költségeihez az önkormányzatnak hozzá kell járulnia (közbiztonsági, bűnmegelőzési, költségvetési célkeretből). A megvalósításhoz, illetve a szervezet beindításához pályázati források igénybe vétele szükséges, melynek koordinálására a Többcélú Társulás munkaszervezeténél kijelölt személyt kell megbízni.

3. 2. A gyermek és fiatalkori bűnözés csökkentése, ifjúságvédelem

Célszerű a gyermek és ifjúságvédelmi „kerekasztal” létrehozása, működtetése. Erre a gyermek és fiatalkori bűnözés, a családon belüli erőszak megelőzése és hatékony kezelése érdekében van szükség. Az eredményes megelőzési tevékenység érdekében erősíteni kell a rendőri szervezet, a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat munkatársa, a gyámhatóság az illetékes városi gyámhivatal, a védőnői hálózat, orvosok (iskolaorvos, gyermekorvos, háziorvos) és az iskolák vezetése közti együttműködést. Ezért részvételük egy koordinációs feladatokat összefogó „kerekasztal” beszélgetések keretében hasznos lehet. Ennek összehívására a Többcélú Társulás munkaszervezetének vezetője kerül meghatározásra.

A prevenciós tevékenység során elsősorban a halmozottan hátrányos helyzetűekre, a veszélyeztetett gyermek- és fiatalkorúakra, illetve a visszaesőkre kell koncentrálni.

A rendőrség biztonságra nevelő általános iskolai programja – D.A.D.A. - népszerűsítése, támogatása. A gyermekeket abban fejleszti, erősíti és segíti, hogy képesek legyenek a veszélyek felismerésére, azok rutinszerű elhárítására. Ehhez azonban a várható szituációkat interaktív módon kell gyakoroltatni, hogy személyiségük helyes irányú formálásával, megfelelő ellenpanelok, attitűdök alakuljanak ki. A D.A.D.A. tehát személyiségfejlesztő, önértékelést, normakövetést, önbecsülést növelő általános iskolai program, melynek tananyagát erre a feladatra felkészített, speciálisan képzett rendőrök, és a bűnmegelőzési feladatok végzésére kijelölt civil szervezet munkatársai oktatják.

Kezdeményezni kell az illetékes rendőrkapitányságon, hogy lehetőség szerint a térség iskoláiban kerüljön bevezetésre. Ehhez a szükséges támogatást az önkormányzatok is adják meg.

3. 3. Droghasználat és kábítószer-bűnözés csökkentése

Törekedni kell a droghasználat mértékének felmérésére, a fiatalok droghasználati szokásainak feltérképezésére, s ez alapján lehet meghatározni a beavatkozások módját. Iskolai és egyéb preventív célú szabadidős programok kellenek, fontos a szabadidő értelmes eltöltésének megteremtése és ennek elfogadtatása. Legyen a drog helyett más, a fiatalok által is preferált alternatíva. Fontos, hogy a programokat szakemberek vezessék, ne legyen jelentős átfedés, mert a fiataloknál ellentétes hatást válthat ki a probléma túlhajszolása. A szórakozóhelyek fokozott ellenőrzésein keresztül befolyásolható az üzemeltetők normakövetése, különös tekintettel a fiatalok alkohollal és dohánytermékkel történő kiszolgálására, illegális szerek üzleten belül történő hozzáférhetővé tételére.

A jegyzők éljenek a kábítószerekkel kapcsolatba hozható üzletek bezárásának törvény biztosította lehetőségével. Az egészséges magatartás propagálásában, e szemléletmód értékének közvetítésében a helyi egyházak, a pedagógusok és a kulturális szolgáltató helyek üzemeltetői sokat tudnak segíteni, a drog-prevenciós tevékenységből nem mellőzhetők.

3. 4. A családon belüli erőszak megelőzése, a megtörtént esetek kezelése

Fontos a korai probléma feltárás. A veszélyeztetett populáció – elsősorban a nők és a gyermekek – legyenek tisztában azzal, hogy sérelmükre elkövetett erőszakos cselekmények esetén kihez fordulhatnak. Növelni kell az áldozatok részéről a bejelentési aktivitást, tudatosítva, hogy csak akkor lehet segíteni, ha szakemberekhez fordulnak, s ez nemcsak a hatósági beavatkozás lehet. Az önkormányzatok szociális ellátó rendszere, a háziorvosi szolgálat, a védőnők, a családsegítő szolgálatok, a bölcsődék, óvodák és az iskolák, a lakóközösségek, a szomszédok sokat tehetnek az észlelés érdekében, befolyásolhatják az erőszakot elszenvedett racionális cselekvését, segítségkérését. El kell érni, hogy a településen megváltozzon a családon belüli bántalmazás, a szexuális erőszak és a lelki terror társadalmi megítélése.

3.5. Kulturális szórakozási lehetőségek megteremtése

A tevékenység célja a „modern” társadalomban megtalálni a fiatalok szórakozási és kulturálódási lehetőségét, melyek építően hatnak személyiségük fejlődésére. Kerüljenek bevezetésre azok az új szórakozási lehetőségek, melyek a fiatal korosztály kulturális lehetőségeit kiszélesítik.

Együttműködő szervezetek: községi önkormányzatok, kulturális szolgáltató helyeket üzemeltetők, kulturális egyesületek, művelődési központok, teleházak, oktatási intézmények, sportegyesületek.

Alkalmazott módszerek:

v  kultúrált szórakozási lehetőség propagálása;

v  sportrendezvények és vetélkedők szervezése;

v  kulturális programsorozatok szervezése a művelődési házak és a teleházak vezetésével;

v  szakkörök indításának hozzásegítése az iskolában.

3.6. Idős, egyedül élők fokozott védelme, biztonságuk növelése

A szociális gondoskodás mellett fontos az idősek védelme. Indokolt esetben technikai védelmi eszköz telepítésére is szükség lehet, mellyel az ott lakók jelzést adhatnak a szomszédjuknak, vagy egy diszpécser központnak, azon keresztül, pedig a rendőrségre. A rendszer egyéb jelzésekre (pl. rosszullét) is használható. Telepítése ott célszerű, ahol a környezet elhagyatottabb. Az idősek potenciális célpontjai lehetnek a vásári forgatagokat kihasználó zsebeseknek, alkalmi tolvajoknak vagy házaló csalóknak, besurranóknak.

Ennek ellensúlyozására felvilágosító előadások, figyelemfelkeltő kiadványok, személyesen adott tanácsok alkalmasak, melynek szervezésére a kistérségi Polgárőr és Bűnmegelőzési Szövetség kerül meghatározásra a saját költségvetéséből.

3.7. Áldozattá válás megelőzése, az áldozatok segítése

Minden lehetséges kommunikációs eszközt meg kell ragadni a veszélyeztetett lakosok tájékoztatására. Különös hangsúlyt kapjon az idősek folyamatos tájékoztatása, segítése, szociális helyzetük figyelemmel kísérése. A fiatalok felkészítését lehetőség szerint iskolán belül kell megoldani. Fokozott odafigyelés illesse a problémás családokat. Ezt a szociális és egészségügyi ellátó, valamint az oktatási rendszeren keresztül is lehet segíteni.

Az „ifjúságvédelmi kerekasztal” tevékenysége, a koordináció és információ csere erre a területre is terjedjen ki. Kapjon kiemelt hangsúlyt az áldozatok védelme és a leggyámoltalanabbak felkarolása.

3.8. A településen tapasztalható kedvezőtlen tendenciák megállítása, csökkentése

A beavatkozás annak megfelelő legyen, amit az aktuális probléma kezelése indokol. Közlekedési balesetek esetén a forgalmi rend változtatása, közút kialakításának korrigálása, közúti jelzések megváltoztatása, fokozott ellenőrzés alkalmasak.

v   Turisztikai szempontból frekventált települések tekintsék át az előző évek tapasztalatait, tipizált bűnelkövetéseit, majd ennek megfelelően tegyenek preventív lépéseket. Figyelemfelhívó kiadványok uniós nyelveken, forgalmas helyek fokozott ellenőrzése, strandrendőrség, célzott fogyasztóvédelmi ellenőrzések más hatóságok szakembereivel együtt, mind-mind hozzájárulnak a biztonság növeléséhez. Ügyelni kell arra, hogy a vendégek tájékoztatása ne rontsa a marketinget, de ugyanakkor a valóságnak megfelelő legyen.

v   Külterületek, nyaraló övezetek védelme külön beavatkozást igényel. Fontos a tulajdonosokkal egyfajta párbeszéd kialakítása. Ezt az önkormányzatok szervezésében lehet megvalósítani. Ösztönözni kell a saját technikai védelmi eszközök telepítését, a mechanikai védelmet. Hatásos lehet a Szomszédok Egymásért Mozgalom beindítása, a Polgárőrség jelenléte.

v   A megélhetési bűnözésre utaló bűnelkövetések gyökerét fel kell tárni. A szociális helyzet javításával, a problémás személyek helyzetének rendezésével eredményeket érhetünk el.

3.9. Időszakos közvélemény kutatások

A lakosság körében visszatérően fel kell mérni a közbiztonság megítélését, ötleteket kell gyűjteni a továbblépés irányairól (lakossági fórumok, civil szervezetek véleményének megismerése, ifjúsági, szociális, egészségügyi intézmények információi, közvetlen állampolgári vélemények megismerése).

A véleményeket és a pozitív közakaratot folyamatosan, a lehetőségek függvényében vissza kell csatolni a végrehajtásba. Megvalósítására a Bűnmegelőzési Bizottság által megjelölt szervezetet kell felkérni.

3.10. Követendő magatartások népszerűsítése

Fórumokon kell megbecsülni, népszerűsíteni azokat, akik példamutató magatartást tanúsítanak, áldozatos munkát végeznek a közbiztonság és helyi bűnmegelőzés érdekében. Az önkormányzatok rendeletalkotási jogára figyelemmel folyamatosan vizsgálni kell, hogy a bűnmegelőzés érdekében szükséges-e a helyi viszonyok szabályozása vagy a meglévő szabályok módosítása. A követendő magatartások jutalmazására „Bűnmegelőzésért tett eredményes munkájáért” díj alapítása javasolt a statisztikai kistérség szintjén.

3.11. A megelőzés hatékony kommunikálása

Aktív felvilágosító és propagandamunkát kell beindítani, majd folyamatosan végezni a bűnmegelőzéssel, áldozat védelemmel összefüggésben a rendelkezésre álló kommunikációs eszközök igénybevételével (közmeghallgatás, falugyűlés, kábeltelevízió, stb). Az iskolában következetesen és hitelesen kell információt közvetíteni a közömbösség kialakulása ellen, az egyéni védekező reflexek aktiválására. Erősíteni kell a tulajdonok védelmét, az önvédő képességet.

 

A RENDŐRSÉGGEL VALÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS

 

Az önkormányzat és a rendőrség kapcsolatának keretét az 1994. évi XXXIV. Törvény (Rtv.) III. fejezete határozza meg.

1. Véleményezés-tájékoztatás

A települési önkormányzatok képviselő-testületét az Rtv.-ben meghatározott esetekben véleményezési jogosultság illeti meg. A rendőrkapitány személyesen vagy képviselője útján évente beszámol illetve tájékoztatást nyújt a rendőrkapitányság illetékességi területén működő települési önkormányzat képviselő testületének a település közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.

2. Együttműködés

A települési önkormányzatok szerződést köthetnek az illetékességi területükön működő rendőrkapitánysággal a helyi közbiztonságot érintő feladatok ellátása, a rendőrség és az önkormányzat tevékenységének összehangolása, az illetékességi területen működő rendőri erők bővítésének és fejlesztésének elősegítése érdekében. Az együttműködésnek akkor van relevanciája, ha az önkormányzat - a rendőrség államilag finanszírozott tevékenységénél – jelentősebb és magasabb színvonalú rendőri jelenlétet igényel, melyhez anyagi fedezetet is tud rendelni.

A polgármesteri hivatalok és az önkormányzati intézmények munkatársai ügyrendi feladataik teljesítése során rugalmasan működjenek együtt a rendőrséggel. Ez jelenthet adatszolgáltatást, informatikai kapcsolatokat, az eljárások segítését, közös ügyfélszolgálat vagy fogadóórák megszervezését, közösen végrehajtott hatósági tevékenységek lebonyolítását, a szabálysértésekkel kapcsolatos adategyeztetést, elkövetési trendek értékelését.

3. Támogatás

A Társulási Tanács, a képviselő-testületek és a polgármesteri hivatalok álljanak ki a helyi közösségek védelmében határozottan és jogszerűen fellépő rendőrség mellett. A támogatás megnyilvánulhat nemcsak szóban, hanem külsőségekben is.

Az önkormányzatok lehetőségeikhez mérten anyagilag is támogassák a rendőrséget és bűnmegelőzés érdekében szerveződött civil szervezeteket, a fokozottabb közterületi jelenlét illetve az átlagosnál magasabb helyi igények megvalósítása érdekében.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mellékletek:


 

1. Belezna:

Lakosságszám (2007.01.01.): 824 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Az elmúlt években Beleznán a személyek javai elleni bűncselekmények száma – a kistérségi átlagtól eltérően- nagymértékben nőtt, az egyes bűncselekmény típusok legnagyobb hányadát ez teszi ki.

Kismértékben ugyan, de nőtt továbbá a közlekedési bűncselekmények száma.

A második legnagyobb számú bűncselekménytípus a közrend elleni bűncselekmények, ezek száma az elmúlt években csökkent, ez megfelel a kistérségi átlagnak.

Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag alatt van.

A 60 év felettiek száma a kistérségi átlag felett van. A munkanélküliségi ráta a kistérségi átlag feletti, de csökkent 2007-ben, nem mutatható ki összefüggés e téren.

 

 

 

 

 

 

 


 

2. Bocska

Lakosságszám (2007.01.01.): 389 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Bocskán is – a kistérségi átlagnak megfelelően – a személyek javai elleni bűncselekmények száma a legmagasabb, a második legmagasabb pedig a közrend elleni bűncselekmények száma. Előbbi csökkenő tendenciát mutat.

Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) kismértékben a kistérségi átlag feletti.

A 60 évesek aránya jóval a kistérségi átlag alatt van.

A relatív munkanélküliségi mutató folyamatosan nőtt az elmúlt években, és magasan a kistérségi átlag felett van, a bűncselekmények számával azonban ez nem hozható egyértelműen összefüggésbe.

 

 

 

 

 

 


3. Börzönce

Lakosságszám (2007.01.01.): 74 fő

 

Börzöncén a kistérségi átlagnak megfelelően a személyek javai elleni bűncselekmények aránya kiemelkedően magas.

Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) is kiemelkedően magas, kistérségi átlaghoz képest.

A 60 év felettiek aránya szintén jóval a kistérségi átlag feletti.

A relatív munkanélküliségi mutató nőtt, és értéke magasan a kistérségi átlag felett van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

4. Csapi

Lakosságszám (2007.01.01.): 164 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Csapiban is a kistérségi átlagnak megfelelően a személyek javai elleni bűncselekmények aránya a legmagasabb, és az elmúlt években folyamatosan nőtt. A többi bűncselekmény típus elhanyagolható mértékű.

Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségben a legmagasabb értékű.

A relatív munkanélküliségi mutató az elmúlt években drasztikusan nőtt.

A 60 év felettiek aránya a kistérségi átlagnak felel meg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

5. Eszteregnye

Lakosságszám (2007.01.01.): 744 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Az egyes bűncselekmény-típusok közül a személyek javai elleni bűncselekmények aránya a legmagasabb, száma az elmúlt két évben kismértékben csökkent. A második legmagasabb arányú a személyek elleni bűncselekmények száma, ez azonban az elmúlt két évben csökkent.

Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag alatt van.

A relatív munkanélküliségi mutató az elmúlt évben csökkent, de még így is kevéssel a kistérségi átlag feletti.

A 60 évesek aránya a kistérségi átlag felett van.

 

 

 

 

 

 

 

 


6. Fityeház

Lakosságszám (2007.01.01.): 707 fő

 

Fityeházán az bűncselekmény-típusok megoszlása változatosabb képet mutat. Itt is a személyek javai elleni bűncselekmények aránya a legmagasabb, száma az elmúlt évben nőtt. A második legmagasabb a közlekedési bűncselekmények száma.

Megállapítható azonban, hogy az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) jóval a kistérségi átlag alatt van, a kistérségben a legalacsonyabb az értéke.

A relatív munkanélküliségi mutató jelentősen nem változott az elmúlt években, és értéke szintén a kistérségi átlag alatti.

A 60 év felettiek aránya a kistérségi átlag alatt van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

7. Fűzvölgy

Lakosságszám (2007.01.01.): 136 fő

 

Összességében megállapítható, hogy Fűzvölgyön a bűnözés mértéke alacsony, az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) jóval a kistérségi átlag alatt van, a relatív munkanélküliségi mutató szintén a kistérségi átlag alatt van, a 60 év felettiek aránya viszont jóval magasabb a kistérségi átlagnál.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

8. Gelsesziget

Lakosságszám (2007.01.01.): 265 fő

 

Gelseszigeten is az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) jóval a kistérségi átlag alatt van, a bűncselekménytípusok közül itt is a személyek javai elleni bűncselekmények aránya a legmagasabb.

A relatív munkanélküliségi mutató az elmúlt években csökkent, és értéke kevéssel a kistérségi átlag alatt van

A 60 év felettiek aránya szintén kevéssel a kistérségi átlag alatti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

9. Hahót

Lakosságszám (2007.01.01.): 1 180 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Hahóton is a személyek javai elleni bűncselekmény-típus aránya a legmagasabb, értéke az elmúlt év kivételével növekvő tendenciát mutat. A második legmagasabb számú bűncselekmény-típus a közrend elleni bűncselekmények és harmadikként a személyek elleni bűncselekmények, bár mindkettő bűncselekmény-típus száma az elmúlt évben csökkent.

Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlagnak felel meg.

A relatív munkanélküliségi mutató az elmúlt években kismértékben nőtt, mértéke a kistérségi átlag körüli.

A 60 év felettiek aránya a kistérségi átlag feletti.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

10. Homokkomárom

Lakosságszám (2007.01.01.): 230 fő

 

Homokkomáromban az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) 2005-2006-ban magasan a kistérségi átlag felett volt, 2007-ben ez az arányszám csökkent. A legmagasabb a személyek javai elleni bűncselekmények száma, az elmúlt évben azonban az is csökkent.

A relatív munkanélküliségi mutató folyamatosan nő, értéke magasan a kistérségi átlag felett van.

A 60 év felettiek aránya a kistérségi átlagnak megfelelő.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

11. Hosszúvölgy

Lakosságszám (2007.01.01.): 195 fő

 

Összességében megállapítható, hogy Hosszúvölgyön a bűnözés mértéke alacsony, az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) jóval a kistérségi átlag alatt van, a relatív munkanélküliségi mutató szintén –kevéssel- a kistérségi átlag alatt van, a 60 év felettiek aránya viszont jóval magasabb a kistérségi átlagnál.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

12. Kacorlak

Lakosságszám (2007.01.01.): 242 fő

 

Kacorlakon is a személyek javai elleni bűncselekmények száma a legmagasabb, de az elmúlt két évben csökkent. Emellett a többi bűncselekmény-típus száma kevés, és az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) is a kistérségi átlag alatti.

A relatív munkanélküliségi mutató a kistérségi átlagnak felel meg.

A 60 év felettiek aránya jóval magasabb a kistérségi átlagnál.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

13. Liszó

Lakosságszám (2007.01.01.): 433 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Liszóban az elkövetett bűncselekmények száma alacsony, az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) is jóval a kistérségi átlag alatt van. A főbb bűncselekmény-típusok itt is a személyek javai elleni bűncselekmények, a személyek elleni bűncselekmények, illetve a közrend elleni bűncselekmények.

A relatív munkanélküliségi mutató az elmúlt években folyamatosan nőtt, de így is kevéssel a kistérségi átlag alatt van.

A 60 év felettiek aránya a kistérségi átlagnak felel meg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

14. Magyarszentmiklós

Lakosságszám (2007.01.01.): 272 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Magyarszentmiklóson a bűncselekmények elkövetésének száma összességében alacsony, a főbb bűncselekmény-típusok a személyek javai elleni bűncselekmények, a közlekedési bűncselekmények és a közrend elleni bűncselekmények. Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag alatti.

A relatív munkanélküliségi mutató jóval a kistérségi átlag alatti, és csökkenő tendenciát mutat.

A 60 év felettiek aránya magasabb a kistérségi átlagnál.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

15. Magyarszerdahely

Lakosságszám (2007.01.01.): 567 fő

 

Magyarszerdahelyen is a bűncselekmény-típusok közül a személyek javai elleni bűncselekmények, a személyek elleni bűncselekmények, és a közrend elleni bűncselekmények, mindegyik száma csökkent az elmúlt években. Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag alatt van.

A relatív munkanélküliségi mutató jóval a kistérségi átlag alatti, és elmúlt évben csökkent.

A 60 év felettiek aránya kevéssel a kistérségi átlag alatt van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

16. Murakeresztúr

Lakosságszám (2007.01.01.): 1 951 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Murakeresztúron a személyek javai elleni bűncselekmények száma a legmagasabb, száma a múlt évben jelentősen nőtt. Emellett a közlekedési bűncselekmények és a közrend elleni bűncselekmények száma magasabb, de számuk az elmúlt évben csökkent. Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) kevéssel a kistérségi átlag alatt van.

A relatív munkanélküliségi mutató folyamatosan nő, átlagos értéke megfelel a kistérségi átlagnak.

A 60 év felettiek aránya a kistérségi átlagnak felel meg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

17. Nagybakónak

Lakosságszám (2007.01.01.): 468 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Nagybakónakon a személyek javai elleni bűncselekmények száma kiemelkedően magas. Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag feletti.

A relatív munkanélküliségi mutató magasan a kistérségi átlag felett van.

A 60 év felettiek aránya szintén magasabb a kistérségi átlagnál.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


18. Nagykanizsa

Lakosságszám (2007.01.01.): 51 546 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Az egyes bűncselekmény-típusok közül a legmagasabb a személyek javai elleni bűncselekmények száma, de csökkenő tendenciát mutat. A második legmagasabb számú bűncselekmény-típus a közrend elleni bűncselekmények, szintén csökkenő tendenciával. A közlekedési bűncselekmények száma viszont nőtt az utóbbi években. Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag szerinti.

A relatív munkanélküliségi mutató kevéssel a kistérségi átlag alatt van.

A 60 év felettiek aránya is kevéssel a kistérségi átlag alatti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

19. Nagyrécse

Lakosságszám (2007.01.01.): 1 047 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Nagyrécsén szintén a személyek elleni bűncselekmények száma a legmagasabb, de száma csökkenő tendenciát mutat. Emellett közrend elleni és a közlekedési bűncselekmények száma magasabb, és számuk növekvő tendenciát mutat.

Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) kevéssel a kistérségi átlag alatti.

A relatív munkanélküliségi mutató a kistérségi átlag alatti.

A 60 év felettiek aránya megfelel a kistérségi átlagnak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

20. Nemespátró

Lakosságszám (2007.01.01.): 318 fő

 

Nemespátrón a személyek javai elleni bűncselekmények száma az elmúlt években nőtt. Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag szerinti.

A relatív munkanélküliségi mutató szintén a kistérségi átlagnak felel meg, és az elmúlt években növekvő tendenciát mutat.

A 60 év felettiek aránya jóval meghaladja a kistérségi átlagot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

21. Pölöskefő

Lakosságszám (2007.01.01.): 427 fő

 

Pölöskefőn is a személyek javai elleni bűncselekmények száma a legmagasabb, értéke az elmúlt években csökkenő tendenciát mutat. Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) jóval a kistérségi átlag alatt van, az egyik legkedvezőbb a kistérségben.

A relatív munkanélküliségi mutató is a kistérségi átlag alatti.

A 60 év felettiek aránya jelentősen meghaladja a kistérségi átlagot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

22. Rigyác

Lakosságszám (2007.01.01.): 435 fő

 

a személyek javai elleni bűncselekmények száma a legmagasabb, 2007-ben jelentősen nőtt. Emellett a közlekedési bűncselekmények száma nőtt. Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag feletti.

A relatív munkanélküliségi mutató az elmúlt években jelentősen emelkedett, és a kistérségi átlagot is meghaladja.

A 60 év felettiek aránya a kistérségi átlag körül van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

23. Sormás

Lakosságszám (2007.01.01.): 930 fő

 

A legnagyobb számú bűncselekmény-típus itt is a személyek javai elleni bűncselekmények, száma az elmúlt években nőtt. Relatíve magas még a közrend elleni bűncselekmények, a személy elleni bűncselekmények és a közlekedési bűncselekmények száma. Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) így is kevéssel a kistérségi átlag alatt van.

A relatív munkanélküliségi mutató az elmúlt években nőtt, de a kistérségi átlag alatti.

A 60 év felettiek aránya a kistérségi átlagnak felel meg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


24. Surd

Lakosságszám (2007.01.01.): 624 fő

A településen polgárőrség működik.

 

A személyek javai elleni bűncselekmények száma a legmagasabb, az elmúlt két évben csökkent. Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag alatti.

A relatív munkanélküliségi mutató a kistérségi átlag feletti és folyamatosan nő.

A 60 év felettiek aránya megfelel a kistérségi átlagnak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

25. Szepetnek

Lakosságszám (2007.01.01.): 1 698 fő

A településen polgárőrség működik.

 

Szepetneken is a bűncselekmény-típusok közül a személyek javai elleni bűncselekmények száma a legmagasabb, száma folyamatosan nőtt. Magas még emellett a személy elleni bűncselekmények, a közrend elleni bűncselekmények és a közlekedési bűncselekmények száma is.

Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag szerinti.

A relatív munkanélküliségi mutató kevéssel a kistérségi átlag felett van.

A 60 év felettiek aránya a kistérségi átlag alatti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

26. Újudvar

Lakosságszám (2007.01.01.): 1 071 fő

A településen polgárőrség működik (szervezés alatt).

 

A személyek javai elleni bűncselekmények szám a legmagasabb, de csökkenő tendenciát mutat. Az elmúlt két évben magas volt a gazdasági bűncselekmények száma.

Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag alatti.

A relatív munkanélküliségi mutató a kistérségi átlagnak felel meg.

A 60 év felettiek aránya azonban jelentősen a kistérségi átlag alatt van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

27. Zalaszentbalázs

Lakosságszám (2007.01.01.): 866 fő

 

A legmagasabb a személyek javai elleni bűncselekmények száma.

Az összes bűncselekmény száma a lakosságszámhoz viszonyítottan (2005-2007) a kistérségi átlag alatt van.

A relatív munkanélküliségi mutató is a kistérségi átlag alatt van, az elmúlt években értéke csökkent.

A 60 év felettiek aránya meghaladja a kistérségi átlagot.